Dersin Adı | Sistem Dinamiği ve Kontrol |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MCE 310 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| |||||||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Mekatronik Mühendisliği öğrencilerine, Sistem Dinamiği ve Otomatik Kontrol konularında temel bilgileri kazandırmaktır. Öğrenciler sistem dinamiği ve kontroldeki temel analiz ve tasarım yöntemlerini, uygulama örnekleriyle zenginleştirilmiş bir programla öğreneceklerdir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Sistem dinamiği ve kontrole giriş, temel analiz ve tasarım yöntemleri, kararlılık analizi, temel kontrol algoritmaları ve yapıları, tasarım örnekleri |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Geribeslemeli kontrole giriş | Bölüm 1, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
2 | Elektriksel ve mekanik sistemlerin dinamik modelleri | Bölüm 2, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
3 | Laplace Dönüşümleri, diferansiyel denklemlerin çözümü | Bölüm 2, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
4 | Doğrusallaştırma, blok diyagramları, ve transfer fonksiyonları | Bölüm 1, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
5 | Durum Uzayı Modelleri | Bölüm 3, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
6 | Birinci ve ikinci mertebe sistemlerin geçici ve sürekli rejim cevabı | Bölüm 4, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
7 | Birinci ve ikinci mertebe sistemlerin geçici ve sürekli rejim cevabı. 1. VİZE | Bölüm 4, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
8 | Kapalı çevrim kontrol, PID | Bölüm 5, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
9 | Kapalı çevrim kontrol, PID | Bölüm 5, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
10 | Kontrol sistemlerinin performansı | Bölüm 5, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
11 | Kararlılık, Routh Metodu, PID ayar metodları | Bölüm 6, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
12 | Frekans cevabı analizi (Bode Plots) | Bölüm 8, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
13 | Frekans cevabı analizi. 2. VİZE | Bölüm 8, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
14 | Frekans domeninde kararlılık | Bölüm 9, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
15 | Uygulama örnekleri | Bölüm 10, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
16 | Uygulama örnekleri | Bölüm 10, Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
Ders Kitabı | Modern Control Systems, Richard C. Dorf, Robert H. Bishop – 12th Ed. Addison Wesley, 2010 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 4 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 10 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 4 | 4 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 8 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |||||
2 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri saptar, analiz eder ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözer ve yorumlar. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlar. | |||||
4 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. | |||||
5 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili araştırma konuları için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar ve sonuçları analiz eder, yorumlar. | |||||
6 | Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirir. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Havacılık ve Uzay Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Mesleki etik bilince sahiptir, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir, girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilinçlidir, sürdürebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (‘‘Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği’’, B1 seviyesi). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest